با استفاده از Mobile Mapping همیشه در حرکت باشید
Mobile Mapping از دریا، آسمان و یا بر روی زمین ترکیبی از دوربینها، اسکنرهای لیدار، و سیستمهای INS و GPS را برای نقشهبرداری سریع از موقعیتهایی که شرایطشان به سرعت در حال تغییر است، به کار میگیرد. که این موقعیتها میتوانند شامل سیستمهای حمل و نقل، لجستیک، ساخت و تولید، و سیستمهای مخابراتی باشند.
برداشت سریع و دقیق دادهها در سطح زمینی همواره یکی از مشکلاتی است که نقشهبرداران با آن مواجه بودهاند. با وجود اینکه سنجشازدور تحولی بزرگ در نقشهبرداری سریع ایجاد کرده است، اما این فناوری نیز نیازمند وجود یک سیستم دقیق از نقاط کنترل زمینی و انجام پسپردازشهای سنگین برای تولید یک نقشه دقیق میباشد. اما تمامی این داستان بعد از به وجود آمدن دو فناوری جدید دستخوش تغییراتی شده است.
یکی از این دو فناوری، روی کار آمدن دوربینهای دیجیتال و بهطور خاص دوربینهای دیجیتال عکسبرداری هوایی، و دیگری موقعیتیابی سریع و دقیق توسط GPS و INS است.
خودروهای اتوماتیک، سوار بر تکنولوژی Mobile Mapping
بررسی این نکته جالبتوجه خواهد بود که خودروهای بدونراننده ارائهشده توسط Google و دیگران، از تکنولوژی مشابه جهت حرکت در شهرها استفاده میکنند. همچنین برای جلوگیری از برخورد با موانع ساکن و یا درحال حرکت (مانند افراد پیاده و یا وسایل نقلیه دیگر) از تکنولوژی رادار بهره میگیرند. هسته اصلی پردازشی این فناوری مبتنی بر کامپیوتر بوده و شامل مراحل جمعآوری داده، مدلسازی حرکتی، همگامسازی، کالیبراسیون، زمینمرجع کردن، تلفیق دادهها، کنترل کیفیت، بهینهسازی جریان داده، و خودکارسازی میباشد.
هندسه داخلی سنسورها، با توجه به وسیله نقلیه، پیش از نقشهبرداری از طریق یک فرآیند کالیبراسیون استاتیک تعیین میشود. در طول انجام مأموریت، پارامترهای جهت و موقعیت وسیله نقلیه بهطور مداوم توسط GPS و INS ثبت میشود.
در مرحله پسپردازش تمامی دادههای استاتیک و دینامیک برای ایجاد نقشه نهایی کنار هم قرار میگیرند. این سیستم، به مدلسازی فتوگرامتری امکان میدهد تا مدلهایی سهبعدی از شهرهای مختلف تهیه کند. مدلهایی بسیار دقیق که قابلیت انجام آنالیزهای متریک بر روی آنها وجود دارد.
روابط ریاضی لازم برای زمینمرجع کردن، کالیبراسیون، همگامسازی و تلفیق و ادغام دادهها، نیازمند وجود الگوریتمهای پیشرفته و پردازندههای سریع میباشد.
به روز رسانی نقشه های رایگان با بهره گیری از Mobile Mapping
یک سیستم Mobile Mapping زمینی معمولی با دقتی معادل ۰.۳ متر (جذر میانگین مربعات) و با سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت که تمامی عوارض را تا فاصله 30 متری پوشش میدهد، بهطور تقریبی هزینهای معادل ۲۰۰ هزار دلار به همراه خواهد داشت. براساس گزارش پژوهشی کمپانی تکناویو (TechNavio) از بازار جهانی Mobile Mapping در فاصله ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰، با در نظر گرفتن هزینه بالای تجهیزات و کمبود افراد متخصص، بسیاری از افراد و سازمانهای پیشرو در زمینه ارائه نقشه، قادر نیستند که بهطور مداوم نقشههای خود را بهروزرسانی کنند. درحالیکه سیستمهای ارائهدهنده نقشه به عموم مانند Google و OpenStreetMap قادر به انجام این بهروزرسانی هستند.
بنابراین واضح است که در این شرایط کاربران نقشههای بهروزشده و رایگان را انتخاب خواهند کرد. بسیاری از شرکتها و سرمایهگذاران نیز چنین نقشههای رایگانی را به کار میگیرند. دادهها و نقشههای بهدستآمده از چنین ارائهدهندگانی باید برای حذف خطاهای احتمالی موجود در آنها بررسی شوند. این مسئله یک مرحله اضافی را به مراحل کلی پردازش خواهد افزود، اما با این حال نیز استفاده از این دادهها ترجیح بیشتری در قیاس با ازدستدادن دادههای آنی دارد.
بهکارگیری کامل باعث بهبود اتصالات شبکهای خواهد شد
تحلیلهای شرکت TechNavio پیشبینی میکند که بازار جهانی Mobile Mapping در فاصله سالهای 2016 تا 2020 دارای رشد مرکب سالانه 14.5 درصد خواهد بود. این گزارش همچنین پیشبینی میکند که شاخه Mobile Mapping در فضای باز، پردرآمدترین شاخه در طی مدت زمان این پیشبینی خواهد بود، و تا سال 2020 درآمد این شاخه از مرز 4 میلیارد دلار عبور خواهد کرد. عواملی مانند بهکارگیری کامل Mobile Mapping در صنعت خودرو و بهکارگیری جهانی و در سطح بالای دستگاههای متحرک و بهبود اتصالات شبکهای همگی باعث رشد نیرومندتر این بخش از بازار خواهند شد.
در حال حاضر آمریکای شمالی و جنوبی دارای سهم چهل درصدی در این بازار میباشند، زیرا که تقاضای بسیار زیادی در رابطه با ابزارهای Mobile Mapping، سرویسهای مربوط به آن و کاربردهای آن در تمامی بخشها مانند حملونقل، لجستیک، بخشهای رسانهای و سرگرمی، و عرصه ساخت و تولید وجود دارد. با این وجود اخیراً تعدادی از ارائهدهندگان سرویس در سطح منطقهای و بینالمللی، وارد این عرصه شده و نقشههای دقیقی از سطح منطقه و یا کشور خود ارائه میکنند، که این نقشهها با استفاده از منابع مخصوص خودشان بهعلاوهی سیستمهای ارائهدهنده نقشه به عموم، تهیه شده است. سیستمهای مبتنی بر Mobile نیز به سرعت در حال رشد بوده و در زمینههایی مانند سرویسهای مکانمبنا، نگهداری شبکه و بهروزرسانی سریع دادههای مناطق مختلف کاربردهایی پیدا کرده است.
مشکلات روبرو با توسعه صنایع مبتنی بر Mobile Mapping
یکی از مشکلاتی که این صنعت با آن روبهرو میباشد، ارتباط مستقیم آن با قوانین و حریم شخصی افراد است. استفاده از دوربینها برای جمعآوری آنی دادهها میتواند موجب تعرض به حریم شخصی افراد شود، و همین مسئله باعث شده است که بسیاری از کشورها استفاده از Mobile Mapping را در مناطق مسکونی ممنوع اعلام کنند. همچنین با توجه به اینکه این دوربینها تمامی عوارض مناطق مسکونی، تجاری، دولتی و تمامی تأسیسات دفاعی را پوشش میدهند، رعایت مسائل امنیتی نیز در این مقوله مطرح میگردد. Mobile Mapping هوایی نیز دارای محدودیتهای بیشتری، شامل محدودیتهای قوانین پرواز بهویژه برای پرواز بر فراز مناطق پرجمعیت میباشد.
شرکتهای ارائهدهنده سرویسهای Mobile Mapping با تار کردن شماره ماشینها، چهره افراد و پدیدههای دارای محدودیت از نظر امنیتی، پیش از ارائه دادهها، مسئله حریم شخصی افراد و محرمانه نگاه داشتن دادهها را حل میکنند. این در حالی است که دادههای اصلی دستنخورده باقی مانده و در صورت قرار گرفتن در اختیار افراد نادرست میتوانند مورد سوء استفاده قرار گیرند.
با وجود مسائل فنی و اجرایی، Mobile Mapping درحال تبدیل به یک فناوری ضروری و غیرقابلاجتناب برای کاربردهای مختلف (از تهیه مدلهای سهبعدی برای مدیریت هوشمند شهری، تا تهیه نقشههای دقیق برای مسیریابی وسایل نقلیه خودکار) میباشد. دادههای بهدستآمده از Mobile Mapping همچنین در زمان وقوع حوادث برای نجات و بازگرداندن شرایط به حالت عادی بسیار مفید خواهند بود.
منبع: نشریه تخصصی فژه سنج