خانه > آموزش > GIS > آشنایی با سیستمهای رنگی RGB و Hexadecimal

آشنایی با سیستمهای رنگی RGB و Hexadecimal

   هرطرح رنگی که برای نمایش عوارض موجود در یک نقشه تعیین میشود، میبایست از طریق یک سیستم رنگی برای GIS تعریف شود. سیستمهای رنگ (مانند RGB و HEX ) به ما کمک میکنند تا مفهومی را که از رنگها در ذهن خود متبادر میکنیم، بتوانیم در قالب یکسری اعداد و ارقام به سیستمهای اطلاعات مکانی(GIS) معرفی کنیم. بیشتر نرم افزارهای GIS به شما این امکان را میدهند که شما از راه های مختلفی بتوانید رنگ موردنظر خود را تعیین نمایید. اغلب سیستمهای رنگی که یک سامانه اطلاعات مکانی به شما ارائه میکند بصورت RGB، Hexadecimal، HSL، CMYK ویا CIELAB هستند. میخواهیم این مفاهیم را درقالب چند مطلب، که امروز یکی از آنها را برایتان آماده کرده ایم، برای شما بیان کنیم. و درنهایت این شما هستید که تصمیم می گیرید، بهترین گزینه برای پروژه شما کدام  می باشد.

سیستم نمایش رنگ RGB :

   RGB تشکیل شده است از سه بخش Red(قرمز )،Green(سبز )،Blue(آبی ) و برای امور الکترونیکی از جمله لامپ اشعه کاتدی محافظ کامپیوتر و رنگ تلویزیون که مانیتور مقادیری از Blue,Red,Green را برای تولید و ایجاد رنگ مطلوب از خود ساتع می کنند، طراحی شده است. تصوری که از یک رنگ RGB ایجاد میشود مشابه یک ابزار است که یک رنگ خاصی را برحسب مقداری ار 3 رنگ اصلی بیان می کند، و شما برای تولید آن رنگ نیاز خواهید داشت که این مقادیر را روی یک سطح سیاه قرار دهید. سطح اولیه سیاه می باشد و شما رنگ اصلی را به روی آن اضافه می کنید.
یک رنگ بوسیله مشخص کردن یک شماره بین صفر و 255 برای هر سه رنگ اصلی مدیریت و اداره میشود. بنابراین اگر شما یک مقدار کامل از قرمز را روی سطح سیاه قرار دهید اما بدون اینکه سبز و آبی اضافه کنید، درنهایت به یک RGB به صورت (0 0 255) می رسید، چنانچه عدد کاهش یابد، روشنایی رنگ کاهش می یابد بنابراین رنگ با RGBی به صورت (0 0 0 15) تاریک تر از رنگی با مشخصات (0 0 0 25) می باشد.

نمونه هایی از RGB و رنگ متناظر آنها

نمونه هایی از RGB و رنگ متناظر آنها

   دراغلب نرم افزارهای GIS، خروجی نقشه بصورت فایل های با رنگ مشخص شده به صورت RGB تولید میشود.کیفیت نمایش خروجی برایتان مهم باشد، میبایست در مورد نرم افزارتان آگاهی کامل داشته باشید. زیرا در اغلب چاپگرها نیاز است که RGB را به سیستم CMYK تبدیل کنیم زیرا سیستم CMYK برای چاپ معرفی شده است . همین تبدیل می تواند اغلب رنگ ها را تغییر دهد، چرا که ممکن است رنگها به خوبی از یک سیستم به سیستم دیگر تبدیل نشوند.

Hexadecimal (شانزدهی ):

   سیستم Hexadecimal یک عبارت رایج است که یک سیستم عددی برمبنای 16 را بیان می کند،که درآن اعداد صفر تا نه به همراه حروف A تا F می آیند تا بتوانند 16 کاراکتر کل را تهیه کنند. Hex برای اهداف دیگری استفاده شده است، تا اینکه برای کدگذاری رنگ ها از آن استفاده شود. اما اگر کار شما شامل نمایش نقشه ها روی وب ازطریق HTML باشد، نیاز دارید که درمورد سیستم رنگی Hex فهم و آگاهی کامل داشته باشید و بدانید که این از مدل رنگ RGB مشتق شده است. درحالیکه رنگ های RGB به وسیله سه عدد مشخص شده اند سیستم Hex از سه جفت از حروف و اعداد استفاده میکند.

   در HTML جفت اعداد و حروف Hex جلوتر از یک علامت # می آیند و نوشته می شوند مانند #ff9cff . در این مثال، 255 ارزش روشنایی برای قرمز، 156 برای سبز و 255 برای آبی در نظر گرفته شده است. بنابراین اگر شما می خواهید یک ارزش روشنایی را مشخص کنید، وقتی شما رنگ روی مانیتور را نشان می دهید شما به سه عدد روشنایی با مقدار رنگی جفت شده برای آن نیازدارید. دقیقاً به همان ترتیبی که در RGB شماره ها را در کنار هم قرار میدادید، اینجا نیز عمل میکنید. با این تفاوت که به جای اعداد 0 تا 255، جفتی از حروف و عدد قرار گرفته اند. صفر درنمایش Hex بصورت 00 نمایش داده شده و ff نیز میتواند به عنوان ارزش و مقدار کلی رنگ در نظر گرفته شود. بنابراین اگر شما سبز خالص را بخواهید، نمادگذاری hex به صورت #ooffoo می باشد که با این کار بیان می کند که ترکیب رنگی سبز کامل نمایش داده شده است.

Hexadecimal_Color_Samples

نمایی از نحوه نمایش رنگها در سیستم Hexadecimal

شما میتوانید لیستی از سیستمهای رنگی تعریف شده را در این لینک مشاهده نمایید. منتظر نوشته های بعدی ما در رابطه با CMYK باشید.

این صفحه را به اشتراک بگذارید

درباره حسن واعظی

حسن واعظی
کارشناس نقشه برداری و کارشناس ارشد سنجش از دور و سیستمهای اطلاعات مکانی.
آشنا به زبانهای برنامه نویسی VB و VB.Net در نرم افزارهای مرتبط با GIS.
مدرس دوره های مختلف مقدماتی و پیشرفته ArcGIS.
hassanvaezi[at]gmail.com

۲ دیدگاه

  1. با سلام، ضمن تشکر از ارائه این مطلب آموزنده، در زیر به نکاتی اشاره میکنم:
    در پاراگراف Hexadecimal (شانزدهی) برای بازه ی نورهای RGB اعداد 0 تا 256 ذکر شده است، اما همانطور که در بخش سیستم نمایش رنگ RGB اشاره شد، بازه ی مجاز همان 0 تا 255 است.
    در مورد نحوه ی تبدیل این دو نمایش به یکدیگر بد نیست این مطلب را اضافه کنیم که HEX در واقع همان نمایش اعداد 0 تا 255 در مبنای شانزده یا شانزدهی است.
    http://www.binaryhexconverter.com/decimal-to-hex-converter

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدبخشهایی که علامت دارند ضروری هستند. لطفاً آنها را تکمیل نمایید. *

*

*

code

theme