استفاده از Snapping هنگام ویرایش لایه ها در ArcMap میتواند از بسیاری خطاهای توپولوژیک جلوگیری نماید و عملاً نیاز ما را به انجام پردازشهای ثانویه برطرف سازد.
خطاهای ردشدگی(OverShoot)، نرسیدگی(UnderShoot) در عوارض خطی و خطاهای Gap و Sliver در عوارض پلیگونی عمده خطاهایی هستند که در اثر رعایت نکردن Snapping اتفاق می افتند و برطرف کردن این خطاها بخش زیادی از مراحل GIS Ready کردن لایه ها را شامل میشود. پس مشاهده میکنید که با رعایت کردن Snapping تا چه حد میتوان در وقت و هزینه صرفه جویی نمود.
برای استفاده کردن از این ابزار کافیست تا هنگامی که در حالت Start Editing قرار داریم از منوی Editor گزینه Snapping و سپس Snapping Toolbar را انتخاب کنیم.
در این بخش با سه نوع Snapping مواجه هستیم :
Point : با انتخاب این گزینه بر روی نقاط Snap انجام میشود.
End : اگر این گزینه درحالت انتخاب باشد بر روی نقاط ابتدا و انتهای عوارض Snap انجام میگردد.
Vertex : در اینحالت علاوه بر نقاط ابتدا و انتهای عوارض، بر روی تمامی Vertexها نیز Snap انجام میشود.
Edge : هر دو Vertex بوسیله یک خط که آن را Edge مینامیم به یکدیگر متصل میگردند. اگر این گزینه در حالت انتخاب باشد بر روی تمام بخشهای آن خطوط نیز Snap انجام خواهد شد.
برای کسب اطلاعات تکمیلی درخصوص Snapping نیز میتوانید ویدئوی آموزشی زیر را مشاهده نمایید :